Helfärgat eller inte?

Jag har funderat på en sak ganska mycket... Vad är bäst att ha, en helfärgad kanin eller inte?
 
Tänkte mest på att jag nu ska köpa en bäbis, om man nu i framtiden skulle vilja använda den i avel så skulle det ju nästan vara bäst med en helfärgad kanin eftersom då kan man hitta hane eller hona hur lätt som helst. Då kan man välja om man vill para med en brokad eller en helfärgad kanin. Det kan man inte riktigt välja om man har en brokad eller mantlad kanin, brokat+brokat kan bli dubbelbrokat.
Defekterna på dubbelbrokat är ganska obehagligt enligt mig.
 
Svårt val alltså...
Vad tycker ni om att para brokat+brokat eller liknande kombinationerna?
Helfärgad fulis!
 
//Linnea
 

Kommentarer
Postat av: Greta

Helt klart fördel med enfärgad om man vill avla...

Para brokad/mantel med varandra är ju lite trist när det blir defekter utav det.. fast samtidigt är det ju samma anlag på scheckraserna, dom parar man ju endast med varandra och även där dyker det ju upp vitscheckar... klurigt.

Svar: Jaa, jag har tänkt på det också faktiskt. Tror ändå att jag kommer välja det ungen som jag gillar bäst oavsätt färg ;)
Tack för din åsikt!
//Linnea

2012-07-25 @ 12:03:05
URL: http://kaninbodan.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

om du vill avla då hadde jag köpt hel färgat.
sedan kan du ju då para henne med vit örat, japan, mantlad/brokad, wienertecknad,
annars ta en helfärgad hona med många färger i stammen.
om du då vill få fina färger :-)
du får ett större utbud med en hel färgad hona.

fast har du nu en hel färgad Hane som ska få ungar med henne kan du ju köpa en mantlad eller brokad

Svar: Jag kommer inte para med Elwis som det ser ut nu, så jag väljer den honan jag gillar bäst så får man anpassa hanen ist ;P
Tack för din åsikt! Kommentera med namn tack!
//Linnea

2012-07-25 @ 12:14:13
Postat av: Cecilia

De gånger jag letat efter nya honor att använda i avel så letar jag alltid efter helfärgat, helst av någon rolig färg (t.ex Aska och Sikta) eller som bär på någon rolig färg. Detta av den enkla anledningen att få ett större utbud när man letar hane, eftersom inte alla vill låna ut sin brokade hane till en brokad hona.
Själv har jag inga som helst problem med att para brokat+brokat, SÅ LÄNGE MAN AVLIVAR DE DUBBELBROKADE UNGARNA. Precis som man avlivar "vanliga" kaninungar som blir defekta. Sedan behöver inte alla dubbelbrokade få någon reaktion på sjukdomen Megacolon då inte alla blir drabbade, bara för att de är dubbelbrokade. Men, jag själv har ägt en dubbelbrokad kanin, som blev min bästa vän och en av de finaste kaniner jag någonsin träffat, personlighetsmässigt. Honom fick jag bara ha i två månader, då han snabbt insjuknade och avled bara några timmar senare, då han var 4 månader och två dagar. Jag vill inte att någon annan ska behöva genomgå det lidande han, och även jag, fick utstå. Därför skulle jag aldrig låta någon dubbelbrokad unge fortsätta leva efter att de har fötts, men jag har inga problem att para brokat+brokat, som sagt :) har inte heller några problem med att köpa en kanin från någon annan uppfödare, där båda föräldrarna är brokade.
Så, mitt tips är helt enkelt att du ska köpa en helfärgad ;) att para brokat+brokat är alltså inget jag rekommenderar att man ska ha som "mål" att göra.

Svar: Alltså jag vet inte riktigt om jag är för eller emot brokat+brokat elr liknande. Jag tycker inte att det är helt ok att para brokat+brokat medvetet eftersom det oftast blir några dubbelbrokade som man ev avlivar. Men om man avlivar ungarna med dubbelbrokning så är det nog inga problem.Fast vet man ens om det kan bli dold dubbelbrokning på helfärgade?

Tack för din åsikt!
//Linnea

2012-07-25 @ 12:50:21
URL: http://ceciliavikstrom.blogg.se
Postat av: Emma Jonasson

Håller med Cecilia ovan. :)

2012-07-25 @ 14:57:31
URL: http://fotoryttarnas.se/
Postat av: Alva

sv: Tyvärr inte :(

2012-07-25 @ 16:11:33
URL: http://alvajonasson.blogg.se
Postat av: Elin

Visst kan det vara fördel att ha en helfärgad hona men jag tycker inte köpet av hona spelar någon roll, för det är ju inte för färgen man köper en kanin?
Men jag själv skulle inte vilja para brokat+brokat då det är större risk att man ska behöva avliva kaniner...
Om man har en brokad hane får man helt enkelt bara hålla ögonen öppna för att hitta en helfärgad hane :)
Men det är bara mina egna åsikter och jag har inget emot andra som tycker något annat ;)

Svar: Jaa, jag tar nog det färg jag gillar mest eller den färgen jag får ta ;)Tack för din åsikt!
//Linnea

2012-07-25 @ 16:13:46
URL: http://starsbilder.blogg.se
Postat av: ,....

om du tar en brokad/mantlad, då kan du ju para med vitörat, wienertecknad, japan, eller helfärgad med roliga färger i stammen :)

2012-07-25 @ 20:31:08
Postat av: Mirra

Jag tycker det är snyggast med brokad, det är en så rolig färg!
Men sedan om man ska para e det ju svårare att hitta hane.
Men när man ska välja kanin har det SÅHÄR mycket att göra med personligheten!

2012-07-27 @ 08:22:49
URL: http://mirramarika.blogg.se

Innan du kommenterar:
• Alla elaka kommentarer tas bort!
• Tipsa mig gärna om du har några råd!
• Jag vill gärna höra era synpunkter!
• Blogg tips är välkommna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0