Varför valde jag kaniner som husdjur?

Jag hade alltid velat ha ett större husdjur är gerbiler, men pappa är allergisk så katt eller hund var uteslutet. Sen så började jag leta efter något djur som kunde bo ute året runt och klara av våran norbottniska kyla på vintern.
Svaret blev då kanin. Dom var söta, ganska lätta att sköta, man kunde ha dom hemma och dom var inte så dyra att ha. Som hittat tänkte jag då.
Efter att jag bestämt mig för kanin så började jag leta rätt ras. Jag ville helst av allt ha en Hermelin, men jag läste på internet att dom inte är lämpliga att ha ute (nog för att nu när jag läst på så vet jag att vilken kanin som helst kan i princip bli utekanin). Annars så tyckte jag att kaniner med nalle-face och hängande öron var söta så då började jag kika runt på Blocket efter dvv kaniner.
 
När jag hade mailat både till den ena och till den andra så fick jag svar från en som hade en kull i Råneå. Vi stämde tid för att komma och kolla på dom, ev tinga. Jag valde Morgan innan jag redan sätt han i verkligheten för att han var grå och hade en prick på nosen. Dock så hade jag bestämt att jag skulle köpa 2 kaniner som kunde bo tillsammans men Morgan var hane så då skulle jag bli tvungen att välja en hona...
Av honorna fanns det en viltgrå, chinchilla, viltgul och en svart att välja på. Jag tog den som låg så stilla i min famn och blundade, som då var bäbis Lakritzo (JAG VET! Fel, fel, fel att välja den som är död men hur mycket visste jag?). Det största skälet att jag köpte kaniner från nån random människa var för att dom var billiga, jag fick båda för 350:-, "vilket klipp" tänkte jag. Hahah! Det är ju patetiskt när jag väl funderar på det...
 
Den hämtade jag båda kaninerna 1 månad senare jag varit på resa utomlands.
Morgan dog av en medfödd lungmissbildning två månader efter jag fått hem kaninungarna och jag upptäckte att Lakritz hade bettfel någon vecka efter. Oseriösa uppfödare, samt att jag inte visste vad jag köpte.
 
 
Så ni som ska köpa kaniner för första gången, tänk efter noga före vad det är du vill ha för typ av kanin och köp aldrig en defekt kanin eller en kanin ur en defekt släkt/kull.
 
Jag ångrar aldrig att jag just fastnade för kaniner eftersom dom är så underbara och fina! ♥
 
//Linnea
 
 

Kommentarer
Postat av: viktoria

sv : Ja lite måste jag få bidra med när hon är hos mig ;)

2012-10-23 @ 15:08:34
URL: http://viktoriavanamnet.blogg.se
Postat av: Johanna o Hogge

Hur klarar hon sig med bettfelet, hur sköter du det? Får du klippa tänder eller sånt? Vore roligt med ett inlägg om det :)

Svar: Joo, kan göra det när jag har lite bloggbrist ^^
//Linnea

2012-11-09 @ 16:38:54

Innan du kommenterar:
• Alla elaka kommentarer tas bort!
• Tipsa mig gärna om du har några råd!
• Jag vill gärna höra era synpunkter!
• Blogg tips är välkommna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0