Operation Lakritz

I helgen när jag matade kaninerna såg jag att det stack ut en tand ur Lakritz mun. Kikade lite på tänderna och en undertand hade alltså växt ut åt skogen.
Lakritz har bettfel sedan tidigare, men det har inte varit något problem på över 2 år nu (vi slipade dom hos veterinären regelbundet förut). Den plötsliga utväxten kan bero på att hon har ätit mindre hö på senaste tiden, men jag tror mer på att hon fått sig en smäll när kaninerna jagat varandra i buren. Tycker att tanden ser lite vriden ut nu.

I alla fulla fall så ringde jag Cecilia, en från klubben som jag vet att hon har erfarenhet av att klippa tänder på kaniner. Hon berättade hur jag skulle göra och det gick jättesmidigt utan blod och panik. Tur att Lakke är snäll ♥
Före
Efter. Inte helt perfekt nu heller, men bättre än innan.

Vi klippte tanden med en vanlig klosax och slipade till dom vassa hörnen med en nagelfil. Tänkte först försöka fila till övertänderna lite rakare också, men jag är ju ingen tandläkare så lät det vara.
Hoppas att den inte växer ut fult igen. Vill inte behöva ta bort henne pga detta... =(

//Linnea

Kommentarer

Innan du kommenterar:
• Alla elaka kommentarer tas bort!
• Tipsa mig gärna om du har några råd!
• Jag vill gärna höra era synpunkter!
• Blogg tips är välkommna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0