Selar!

Fråga:
Vad är det för skillnad på bogsele och H-sele? Asså inte hur den ser ut, utan hur den är?

Jag gör ett inlägg om alla 3 godkända seltyper för kanin. (Så får alla veta)

OBS!
"D-ringen" som man fäster kopplet i måste sitta fast i magbandet, och inte på ryggen eller halsen.
Anledningen till det är att när kaninen drar i kopplet så stryps den om "D-ringen" sitter fast någon annanstans är på magandet.


"D-Ring" Bild lånad! 

H-sele
H-selen är den populäraste selen bland kaninägarna. Den passar bra till väldigt lugna kaniner som inte drar så mycket när ni är ute. Selen har två remmar, en som går runt kaninens hals och en som går runt magen.


H-sele Bild lånad!


Bogsele

Bogselen är en favorit bland många förare. Den är lätt att ta på då du trär "bogremmen" över huvudet och fäster med en rem under magen. Den här selen är bra till kaniner som drar mycket eller är lite stressade, då den inte trycker lika mycket på kaninens hals. Tänk på att välja rätt storlek, annars är den här selen väldigt lätt för kaninen att ta sig ur den.
När jag har bogsele på Lakritz så upplever jag att hon tycker att bogbandet är "ivägen" för hennes dubbelhaka. Så hon brukar hoppa omkring och tugga på den... Men därmot så tror jag att den skulle passa pefekt på Elwis.


Bogsele Bild lånad!

Bröstsele
Bröstselen är likadan som H-selen förutom att den har en extra mittrem som löper längst med kaninens mage och mellan frambenen. Passar kaniner som är lite livligare av sig. Det du ska tänka på är att det kan vara svårt att hitta rätt storlek, och passar inte bröstselen perfekt gör den inte så mycket nytta. Jag tycker också att den kan vara lite svår att hitta i olika djurafärer och webshopar.


Bröstsele Bild lånad!

//Linnea

Kommentarer
Postat av: josefin

Tack för ditt svar jag tror det blir en bogsele:)

2011-08-11 @ 20:26:42

Innan du kommenterar:
• Alla elaka kommentarer tas bort!
• Tipsa mig gärna om du har några råd!
• Jag vill gärna höra era synpunkter!
• Blogg tips är välkommna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0