Detta äter mina kaniner!

Jag tycker att det är ganska viktigt att de kaninerna stoppar i sig är bra för dom och deras magar. Så därför har jag testat olika sorter men alltid gått tilbaka till den första sorten och dom bästa fodrena! Carrier blandat med Rabbfor och Selective.

Självklart så har dom fri tillgång till hö, (även i hagen) friskt vatten och lite grönsaker dagligen.

Jag ger...

Lilla Lakritz
1 dl av min forerblandning (sommartid)
1 ½- 2 dl av min foderblandning (vintertid)

Pilens Icosi
1 dl Carrier + ett foder för kaniner med mycker energi.

Jag utfodrar kaninerna på kvällen ca kl 19.00. Vattnet byts morgon/ kväll och grönsakerna serveras på morgonen.


"Selective" 3 kg ca 220:-

Fördel: Det innehåller många bra vitaminer för sportiga kaniner. Det är krispigt och kaninerna älskar de.
Nackdel: Det är väldigt dyrt för att bara vara 3 kg. Det tar också lika mycket plats som 10 kg pellets.


"Carrier" 10 kg ca 180:-

Fördel: Bra och billigt foder!
Nackdel: Jag har hört att endel kaniner kissar rött, men mina har inte gjort de änsålänge... 


"Rabbfor" 10 kg ca 100:-

Fördel: Billigt och "mättande" för kaninerna. Man kan ge fri tillgång utan att dom blir överviktiga
Nackdel: Innehåller dock inte alla ingredienserna som ett "bra" foder ska innehålla.


"Cuni sport special"
5 kg ca 100:-

Fördel: Mycket bra till kaniner som behöver lite hull!
Nackdel: De passar inte till kaniner som inte behöver nå mer hull.


"Hö" 110 L ca 140:-

Fördel: Håller sig friskt länge.
Nackdel: Ganska dyrt och det innehåller mycket "grova" och "träiga" strån.

Så tänk på att som den äter kommer den må... (nästan iaf)
Och om du ska byta foder från ett till ett annat, blanda då i lite av de nya fodret i de gamla så att dom hinner vänja magen vid de nya.

//Linnea

Kommentarer
Postat av: Victoria

sv; tack, dina kaniner hoppar bra med :)

vad roligt att du också håller på med kaniner och kaninhoppning, vi kanske kan följa varandras bloggar? :)skulle vara jätteroligt ju! :D

sen har jag också en veckansblogg tävling på min blogg som du gärna får vara med på om du vill..

länk; http://vickevictoria.blogg.se/2011/july/tavling-veckans-blogg.html#comment

2011-07-08 @ 19:26:55
URL: http://vickevictoria.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jaa, de kan vi göra! :D

Jag vill vara mee!...

2011-07-08 @ 22:54:21
Postat av: Anonym

Du som är så duktig varför gör du inte en pyssel blogg och startar en egen kaninuppföddning:) tips;D

2011-07-24 @ 13:50:53

Innan du kommenterar:
• Alla elaka kommentarer tas bort!
• Tipsa mig gärna om du har några råd!
• Jag vill gärna höra era synpunkter!
• Blogg tips är välkommna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0