Svar på tal och tävlingstagg!

Från Elin:
Hej!
Min kanin kan hoppa, hon har liksom den talangen men problemet är att hon stannar vid varje hinder. Ibland kan hon hoppa tre hinder och sen stanna.
Har du några tips på hur jag ska få henne att springa hela banan?
Svar: När kaninen stannar före något hinder så kan det bero på att de är lite osäker, otränad eller ointresserad.
Mitt tips till dig är då att om det skulle vara så att din kanin är lite ointresserad, tänk på att hoppa max 1 i veckan eller helst ännu mindre. Om det skulle vara så att din kanin är osäker så får man bara tänka på att ta det lite försiktigare och låta kaninen sköta hoppningen i sin takt. Kaninen lär sig "läskiga" hinder med tiden. Om kaninen skulle vara otränad så är det ut och springa varje dag som gäller! Det är den enda effektiva lösningen för att få sprutt i kaninen.
Man måste också tänka på att alla kaniner är egna individer och vissa gillar att ta det mer lungt än andra, så man får ha lite överseénde ibland.
 

Lakritz i ÅKH när hon var galet säker i medelsvåren och räsade utan stopp! I svårklassen fick hon sig en törn i självförtroendet och saktade ner igen.
 
I helgen är det även årets sista tävling för mig. Jag vet dock inte om jag får fara, men det är ju längdhopp ej elit så jag MÅSTE fara! (Elwis ska klassa upp sig innan längd SM i vår. Han har bara startat längd 1 gång och har 1 pinne så jag hoppas att han redan kan)
 
Klasserna jag är anmäld till är Elit rak x2 och längdhopp ej elit med Elwis, Svår rak x2 med lilla Lakritz-trollet (skulle inte tävla mer svår med henne egentligen innan hon tagit sista pinnen i krok, men jag kunde inte låta bli att också ta med henne) och sist men inte minst (eller jo) Sväva i lätt rak x2, vi hoppas på en första pinne såhär till jul ;)
 
Tävlingen kommer vara i Bodens totohall, så vi slipper kylan.
 
//Linnea

Kommentarer
Postat av: Greta

sv: Yes, vi har tänkt börja träna nu... typ nån dag när det inte är fullt lika kallt ;)

2012-12-04 @ 19:24:06
URL: http://www.kaninbodan.bloggplatsen.se

Innan du kommenterar:
• Alla elaka kommentarer tas bort!
• Tipsa mig gärna om du har några råd!
• Jag vill gärna höra era synpunkter!
• Blogg tips är välkommna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0