Förlåt, men jag har haft viktigare saker för mig...

Anledningen till att jag inte har bloggat på ett tag är för att min prins har fått förstoppning och för att jag har haft en massa läxor.
 
I onsdags så märkte jag att någonting var fel med Elwis. Han kom inte och åt när jag hade hällt i pelletsen och moroten i skålen. När jag sträckte fram moroten till honom (han satt på huset intryckt i hörtet) så vände han sig bara om, vilket är jättekonstigt för att vara han.
Normala Elwis är en jättehyper och kelsjuk (hungrig dessutom) kanin som aldrig brukar trycka på huset när man är i kaninbodan.
 
Såklart så reagerade jag på det, kände på hans mage och konstaterade att den var större och hårdare än vanligt.
Jag gick in och ringde runt lite (tack för hjälpen, den var uppskattad ♥). Sen gav jag han olja och vatten i spruta, samt gick ut och försökte röra på han lite vilket var helt jäkla omöjligt. Han bara satt som en boll...
 
När 2 timmar hade gått (kl var 23.40) så började jag känna paniken komma krypandes. Jag tänkte: "Tänk om han inte överlever natten?" och "Tänk om han aldrig kommer bli sig själv igen?".
Veterinären hade ju stängt och jag ville inte riskera att få en dyr räkning om jag ringde jourveterinären... Päronen sov och jag satt med stackars Elwis som krampade av smärta.
Det var ganska kallt ute och jag hade fått tips om att hålla han varm så jag  fixade inneburen i garaget med tidningar, hö och vatten. That's it!
 
Dagen efter var jag hos veterinären kl 8.00 och väntade i väntrummet. Det var fullt med skälliga hundar så Elwis fick sig en rejäl stress-chock, vilket kanske var bra för just innan vi fick komma in och bli undersökta så bajsade han några bollar, samt drack upp en hel Akita-skål med vatten! Man undrade ju om han blivit frisk, men jag lät han bli undersökt ändå.
 
När vi var inne på veterinärbritsen och veterinären klämde och kände på honom så kissade han värsta pölen (jättebra Elwis!), enligt veterinären så bevisade det att magen var igång.
Efter ca 10 min var vi klara och veterinären skrev ut Critical Care åt Elwis.
Hela kalaset gick på 450:-, varav jag var inne hos veterinären i 10 min och köpte en påse CC för 160:-.
Men vad gör man inte för sin grabb?
 
På kvällen så hade han skitit på sig rejält. Det var lösbajs över hela magen, rumpan och fötterna. Det enda settet att bli av med det var att tvätta av han ordentligt. Bajset bara rann ur analöppningen. Hur fräscht som helst!
Innan jag skulle gå och lägga mig så hjälpte mamma med att mata han. Vi sprutade i Critical Care med en liten spruta i munnen. Inte uppskattat...
 
I morse så hade han lyckats hålla sig lite ren och blicken var mycket piggare. Han hade inte bajsat, kissat eller druckit något, vilket oroar mig lite. Han har fortfarande inte druckit, bajsat eller ätit hö. Han fick i sig 2 sprutor CC på morgonen också.
Nu efter skolan så försökte jag ge honnom ännu lite mer CC, men han vägrade! Så jobbigt. Han fick vara i hagen samt selen en stund också och nu sitter jag här och skriver värsta romanen.
 
BORSTA KANINEN VID FÄLLNING!
Det är nästan det enda du kan göra för att undvika förstoppning hos din kanin.
 
När kaninen får förstoppning så brukar man märka det ganska mycket, den blir slö och bara sitter och kurar.
Det som händer är att när kaninen är i fällningsperioden så tappar dom grymt mycket päls. När kaninen tvättar sig så slickar den i sig pälsen utav misstag och sväljer ner den i den känsliga magen. Pälsen bildar en propp och luft samlas i tarmarna vilket gör grymt ont.
 
Om du misstänker att din kanin fått förstoppning, försök få den att springa och röra på sig. Man kan även ge paraffin eller matolja så magen kommer igång.
Critical Care som du köper hos veterinären blir den enda födan, samt hö och vatten tills magen fungerar som den ska igen.
 
Tack för mig!
 
//Linnea

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hoppas att han blir superduperewlipelwi igen, snarast. Och du behöver inte tacka för hjälpen, jag vet paniken när ens bebis är sjuk. Kram fina vän. <3

Svar:
//Linnea

2012-09-21 @ 16:29:15
URL: http://typkaniner.blogg.se
Postat av: KaramELLEN

bra inlägg! hoppas på det bästa.

2012-09-21 @ 17:04:30
URL: http://www.karamellen-ellen.blogspot.com
Postat av: Moa

Krya Elwis <3

2012-09-21 @ 17:56:41
URL: http://moahelanatten.blogg.se
Postat av: Carolina - Beridare på stall Assla

Härligt att det gick bra i slutändan!

Svar: Han är inte helt frisk än... :(
//Linnea

2012-09-21 @ 18:23:28
URL: http://asslatjejerna.se
Postat av: KaramELLEN

s: u får väja 2 bi altså 8 (elr 9) rosetter :) inte bara en

2012-09-21 @ 19:10:20
URL: http://www.karamellen-ellen.blogspot.com
Postat av: Linnea

Sv: Ja, rätt! :)

2012-09-21 @ 19:10:41
URL: http://detunderbarakaninlivet.blogg.se
Postat av: Nadja

Krya på dig Elwis! ♥
Ett annat tips vid förstopning är färskpressad annanasjuice, gjorde så att min prinsessa klarade en lite mildare förstoppning också. :)

Svar: Okej, enligt vet så skulle han bara få hö, vatten och CC, men jag ger han lite olja också. Ska prova med det ^^
//Linnea

2012-09-21 @ 19:49:03
URL: http://smasotaniner.blogspot.com/
Postat av: Emma

Hoppas lillen kryar på sig!

2012-09-21 @ 20:59:11
URL: http://fotoryttarnas.se
Postat av: Carolina - Beridare på stall Assla

sv: nämen endå, en bra bit på vägen :(

2012-09-23 @ 17:46:18
URL: http://asslatjejerna.se
Postat av: Johanna o Hogge

Stackars lille Elwis, inte roligt alls :(

2012-09-26 @ 10:51:18

Innan du kommenterar:
• Alla elaka kommentarer tas bort!
• Tipsa mig gärna om du har några råd!
• Jag vill gärna höra era synpunkter!
• Blogg tips är välkommna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0